Onwer Blog ini Telah berpindah ke
www.broframestone.com

Harap Maklum
(Blog BeliBuy masih aktif, sudi2kan menjadi follower blog ini untuk mendapat update terbaru)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Rumusan Debat (Isu 5 Billion)

"Hari Ini Membentuk Kerajaan, Esok Turun Harga Minyak"

BeliBuy perasan mengenai satu isu yang di debatkan di sini. Isu ini mengenai subsidi minyak yang kerajaan tanggung. Subsidi itu bukan hanya pada minyak keluran petronas tetapi merangkumi minyak yang dikeluarakn oleh syarikat yang bukan milik malaysia seperti shell etc.

Kenapa kita perlu memhabiskan subsidi untuk cover minyak keluaran mereka, sedangkan keuntungan minyak mereka bukan banyak masuk ke akaun kewangan negara tidak seperti petronas yang kita selalu perkatakan. If masalah minyak di Malaysia tidak selesai, ianya bukan 100% memberi kesan pada mereka. Yang digali tetap juga minyak negara kita.

Harta Kazanah Negara??

Jangan dok merapu jikalaus yarikat asing masih lagi menguasai sektor cari galii minyak di negara kita. Habis minyak kita, mereka blah begitu sahaja. Tetapi apa yang kita dapat?? Petronas boleh lah kita mengawal pengeluaran minyak negara. BAgaimana dengan syarikat asing yang masih lagi mengali karzanah kita selepas lebih separuh abad menguasainya.

Mengenai isi 5 billion pula dibising2kan dengan niat untuk menurunkan harga harga minyak sebanayk 50 sen. Tetapi anda perlu ingat ianya hanya untuk tempoh 1 tahun sahaja. Rasa tidak berbaloi untuk diperkatakan di dalam parlimen atau di pentas pendebatan.

Cadangan yang terbaik kita gunakan 5 billion tersebut untuk invest di dalam R&D untuk mencari cara terbaik atau penyelesaian untuk menjimatkan dan mengurangkan pengunaan minyak. Dalam masa yang sama mencari teknologi yang sebenarnya mampu menguntungkan kedua belah pihak. Sekurangnya ia boleh digunakan untuk tempoh jangka panjang berbanding tempoh 5 billion untuk satu tahun. Dengan ini 5 billion yang akan datang boleh digunakan untuk bidang-bidang yang lain.

"Saban hari, negara luar berlumba2 mencari teknologi dan penyelesaian. Kita pula saban hari mencari masalah dan isu untuk mempertikaikan sesuatu yang tidak ada titik noktah"

Susah juga kalau memiliki pemimpin yang kurang luas pemikirannya. Sekurangnya biar berfikiran seperti Dr M. Pe2 pun kita kena pandang jauh ke depan..bukan hanya mengamalkan dasar pandang ke timur.

Entry yang berkaitan:-
Rohaizad - Komen yang berkaitan
Menj.Org - Video Debat
DSAI - pendebat


0 Jejak Perantau Maya:

Post a Comment

Followers

 
Powered By Blogger | Design By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top